Sælg - med Social Selling

September 7, 2024

Beskrivelse af indlægget skal skrives her.

Social Selling

I den første artikel kunne du forhåbentlig lade dig inspirere, af vor podcastepisode om at booke møder.

Du fik forhåbentlig en oplevelse af, at det at ringe en fremmed person op, ikke behøver at være:

Grænseoverskridende

Useriøst

Anmassende

...og netop den pointe er vigtig, for du kommer ikke udenom at skulle ringe direkte op. Det er (stadig) ofte den hurtigste og mest direkte vej til at starte en ny dialog op med en potentiel kunde.

Men der er mere...

For hvad gør du, når det ikke haster, når kontaktpersonen er svær (eller tæt på umulig) at får kontakt til eller når du ønsker at adressere flere potentielle kunder på en gang?

Vi oplever, at det bedste svar er: Strategisk brug af Linkedin + selektiv brug af telefoncanvas.

Nej, det er ikke den hurtige vej. Det er heller ikke den 100% præcise metode til at nå et bestemt individ...

Men det er effektivt over tid.

Det kræver ganske lidt af dig.

Du undgår konfrontationen, nej'et og oplevelsen af at løbe mod en mur

Dette er princippet

Social selling er et bredt begreb. Ofte misforstået. Her kan du se hvad det er. Senere ser vi på, hvordan du kan komme i gang ved at bruge under 30 minutter om ugen. Lad os introducere dig for CCD-modellen:

Social selling har tre lag:

  1. Dit publikum, som er de kontakter du har (og løbende) inviterer på fx Linkedin. Det er de fremtidige kunder og deres influenter, som skal have glæde af din viden og som vil følge dig, lads sig inspirere og i sidste instans række ud til dig (omvendt canvas).
  2. Dit indhold, som er den viden og den erfaring du vælger at dele. Det er ikke påstand eller overskrifter, som får dig til at fremstå som overfladisk og måske endda uvidende. Det er dyb indsigt, som dine connections har gavn af. Som de kan bruge til at blive klogere, optimere processer eller som blot er relevant, interessant.

    Indholdet kan være: Artikler, korte opslag med link til mere viden, video, podcast etc.
  3. Din markedsføring, som er den metode du benytter til at gøre omverdenen opmærksom på, at der er noget af værdi. Det er fx opslag på Linkedin, Facebook (ja, faktisk...), Youtube, Twitter, i et nyhedsbrev etc. som markedsfører dit indhold og som sikrer dig to ting: Dine connections konsumerer det og deler det, så du får nye, relevante connections, uden at røre en finger.


Hvordan kommer jeg i gang?

Du er sikkert træt af at læse. Derfor inviterer vi dig endnu en gang til at lytte til episode x af Salgsakademiets podcast, hvor du får en grundig indføring i at arbejde med de tre trin ovenfor.

Kort sagt: Når du har lyttet til podcasten, kan du gå i gang. Der er al den viden du har brug for, for at lægge en solid plan - og hvis du lytter i dag, kan du planlægge i morgen og være i gang inden for en uge.

Effekten? Den kan du måle i indeværende kvartal.

Resultaterne? De kommer senere - men gør du den rette indsats og vælger du at stole på matematikken og holde ud, så burde du notere nye ordrer inden der er gået et halvt år. Tiden til ordre afhænger naturligvis af marked, produkt og investeringsniveau.

Software til 1.750 kr kan du måske se effekten af om 10 dage

Consulting til 100.000 kr om nogle måneder

Teknisk udstyr til 3 mio. om to år

Finten er, at dette ikke er en mirakelkur. Men den virker. Hvis du stoler på matematikken og bliver ved. Og ved. Og ved...